GDPR - General Data Protection Regulation
För att föreningen ska kunna bedriva sin verksamhet behandlas personuppgifter för
olika ändamål kopplade till verksamheten.
Föreningen behandlar personuppgifter för att administrera löpande
föreningsaktiviteter (ex. träningsverksamhet och medlemsmöten), kommunicera
med medlemmarna (kallelser till aktiviteter, information till målsmän m.m.) samt
hantera medlemsrelaterade ekonomiska transaktioner (medlemsavgifter och
tävlingsavgifter m.m.).
Krav på registerutdrag
Sedan 1 januari 2020 ska föreningar begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.
Det är den enskilde ledaren som begär utdrag från Polisen och uppvisar det för sin förening.
Från och med september 2023 så kan man få sitt utdrag från polisens belastningsregister som digital post till sin digitala brevlåda. Utdrag som inte innehåller någon belastning kan skickas ut som digital post, utdrag som innehåller belastning skickas som fysisk post.